vrijdag 15 december 2017

En losssss

Vorige week vrijdag gingen Bas en ik op zoek naar een kerstboom. Nadat we 12 jaar lang ieder jaar de kunstboom van zolder haalden, werd het hoogste tijd om weer eens een échte boom in huis te halen.

Waar we normaal van handelaar naar handelaar reden (en Bas dus al gekscherend zei dat hij zijn vrije dag met alle liefde voor mij ging opofferen om iedere handelaar in een straal van 20 km af te gaan voor dé perfecte boom), vonden we deze keer 'onze' boom al bij de eerste handelaar, gewoon bij ons in het dorp. Een volle boom van ruim 3 meter hoog (waar we dus thuis wel een stukje vanaf moesten halen aangezien ons plafond maar 2,7 meter hoog is) onder het mom "als je het doet, moet je het goed doen"


Bas had in het najaar een 'bijzettafeltje' gemaakt van brandhout, waarbij ik toen al opperde dat dat tafeltje tijdens de kerstperiode prima dienst kon doen als kerstbomenbak... vooruit denken heet dat;) Toch was het best nog een klus om die boom er recht in te krijgen. Terwijl het buiten flink begon te sneeuwen, verdwenen de liefdevolle woorden van Bas eerder die ochtend als sneeuw voor de zon en vervloekte hij die 'perfecte boom' van vrouwlief en verzekerde hij me dat ie 'dit' volgend jaar écht niet meer ging doen. Waarop ik hem op mijn beurt verzekerde dat ik toch ook écht geen kunstboom in de huiskamer wilde hebben... Nou prima, dan maar géén kerstboom meer was de eindclonclusie. Je kunt je bij dit verhaal voorstellen dat de kerstsfeer, net zoals de temperatuur buiten, gedaald was tot het vriespunt. Wat is het ieder jaar toch weer een feest, die kerstboom opzetten!


Gelukkig zakte die gefrustreerde bui al snel en ik vermoed dat er volgend jaar gewoon weer traditie getrouw wordt gemopperd tijdens het opzetten van een boom... Als het aan mij ligt wordt dat ook volgend jaar wederom een échte kerstboom;-)

Ik heb de boom opgetuigd in rustige tinten, met veelal dingen die ik al had liggen. Maar een tijd geleden zag ik ook nog leuke ballen bij de Action voor een zacht prijsje. Ik koop eigenlijk ieder jaar wel iets bij, zodat er toch wat vernieuwing blijft en op die manier groeit je verzameling traag maar gestaag, zodat je jaarlijks wat kunt afwisselen. Vorig jaar kocht ik wat ballen bij De Potstal en nu dus bij een discounter: Het maakt mij niet uit waar ze vandaan komen, als ik ze maar leuk vind!

 


 Toen de boom eenmaal stond, begon het wel te kriebelen om het huis verder in kerstsfeer onder te dompelen. Afgelopen woensdag heb ik samen met een vriendin (in de kou onder de veranda, dus we hebben vaak thee en warme chocomel pauzes genomen!) héél veel groen verwerkt tot verschillende kerstdecoraties... Allemaal in alle eenvoud, maar daardoor kun je ook wat meer uitpakken.

Het resultaat is een supergezellig kersthuis! Kijk en geniet mee...

Aan het stalrek en op de grote balusters die in de vensterbank staan, hangt en ligt er een toef van dennengroen. Verder heeft de rijstpot een 'moskraag' gekregen:

Op de bijzettafel heb ik bij de hoorns een toef van dennengroen en pinustakken neergelegd en op de salontafel liggen in een oude metalen schaal mosballen met een wat kunstsneeuw:

En onze ietwat gehavende, maar o zo trouwe kerstman hangt aan de zijkant van de TV kast te bungelen (het blijft tenslotte een familiehuis!). Verder ligt er nog subtiel een kleine toef van pinustakken op een schaaltje:

Uiteraard ontkomt de woonkeuken ook niet aan mijn kerstperikelen. De grote kruik heeft een plek op de eettafel gekregen. Daarin heb ik flink wat dennengroen, pinustakken en kale takken gezet en her en der kleine balletjes erin gehangen:
 

In wat houten schalen heb ik mos, kunstsneeuw en kerstballen gelegd:

Tot slot nog een kijkje in de speelkamer alias gameroom. Ninno vindt een kerstboom ontzettend gezellig en zet direct de lampjes aan wanneer hij 's ochtends beneden komt en gaat ook graag bij de boom zitten. Hij wilde graag een kerstboom dichtbij zijn Playstation. Ik heb zijn boom in elkaar gezet (hier nog wel een nepperd dus)  en de lampjes erin gedaan. Daarna mocht hij 'm naar eigen inzicht optuigen. Maar hij zei dat hij de boom met alleen lampjes ook al héél gezellig vond, dus de kerstboomversieringen mochten weer naar zolder... ik verdenk hem ervan dat hij gewoon geen zin had dat ding op te tuigen!


Mocht jij nog geen zin, tijd of inspiratie hebben gehad om je huis in kerstsfeer te brengen, heb ik bij deze mijn best gedaan om je een klein beetje op gang te helpen;-) En  mocht je zin hebben in nog meer kersthuis à la Judith: Ons kersthuis van vorig jaar staat in de nieuwe kerstuitgave van de 'WONEN landelijke stijl'.

Ik wens je een heel sfeervol weekend toe,

Liefs,

Judith



7 opmerkingen:

lia zei

Oh jee. Ben nu al benieuwd of er volgend jaar een boom komt.
Maar je hebt weer een heel mooi kersthuis. En idd een familiehuis, want dat is het belangrijkste.

It's me zei

Wat een prachtige boom....alles is heel sfeervol hoor lieve Judith fijn weekend liefs Ria x ❤️

G-STYLE zei

Prachtige boom... alleen jammer dat ie wat klein is. Volgend jaar toch een grotere uitzoeken, goed voor je huwelijk ;-))

Ik herken dat gemopper wel hoor, hier ook al vaak woorden met de man gehad als ik weer iets wilde en hij dat eerst niet zag zitten. Gelukkig zijn wij vrouwen erg goed in overreden .... zo heb jij namelijk een prachtige boom.

Alvast hele fijne dagen samen met je gezin !
Hartelijke groet Gea

Le Style zei

Geweldig zo'n grote boom, mooi! Heerlijke kerstsfeer!
Dit vind ik dus het leuke van bloggen, de hoeveelheid aan heerlijke sfeerfoto's en het verhaal erachter ;-) Na de gezellige feestdagen is dit wel weer vergeten. Na de mooie sfeer & herinneringen, staat er vast volgend jaar weer een zo'n mooie boom. Geniet van de feestdagen en van elkaar!

Liefs,
Yet

Home is where the heart is zei

ziet er super uit. Hier doe ik t lekker in mn uppie, geen gemopper. Iig wat de boom betreft. Hele fijne dagen en een geweldig 2018
liefs Brigitte

Roelie Steinmann Photography zei

Prachtige foto's van je perfecte boom, een heerlijk verhaal. Je huis ziet er heel gezellig uit zo meer de kerstversieringen.

groetjes Roelie Steinmann

Unknown zei

Inmiddels zijn de kerstdagen al weer achter de rug. Ik lees nu pas je blogpost, sorry, ben niet meer zo bezig met bloggen. Maar wat een leuk verhaal en wat een heerlijk kersthuis had je! Ik neem de tips en ideeën me naar volgend jaar hoor ;-)