dinsdag 31 oktober 2017

Celebrate Autumn!

Tijdens onze herfstvakantie mochten we genieten van een 'indian summer'. Daar hebben we extra van genoten door een paar dagen naar de kust in Zeeland te gaan. 'We' waren in dit geval Ninno en ik, een vriendin van me en haar drie kinderen.

Inmiddels heeft de herfst toch wel echt z'n intrede gedaan. En ook dát heeft iets! Het is wat mij betreft het fijnste jaargetij om de bossen op te zoeken voor een heerlijke wandeling met Reus. 

Toch speelt het leven zich in de herfst steeds meer binnenshuis af, zeker nu de wintertijd ingegaan is en de dagen kort zijn. Een goede reden om het dan extra behaaglijk te maken in huis met zachte plaids, warme vachten en  -wanneer ik thuis ben-  van vroeg tot laat brandende kaarsen.


In de loop van de dag of begin van de avond gaat de haard aan. Bij ons thuis is dat een geval van geven en nemen. We hebben op de benedenverdieping overal vloerverwarming en die staat standaard op 21 graden. Voor Bas is dat warm genoeg, maar ik vind het wel lekker om het wat extra warm te stoken wanneer we in de ruststand gaan. Soms gaat de haard dan eerder uit dan ik zou willen, omdat mijn wederhelft het écht te warm krijgt. Maar het voordeel van een gashaard is dat je het vuur makkelijk kunt doseren, dus meestal gaat ie na een tijdje gewoon op standje minimaal. Alleen dat dansend vuurtje geeft al zoveel sfeer vind ik!


Overdag, vaak aan het einde van de middag net voordat ik aan het eten begin, ga ik graag eventjes in de loveseat hangen. Soms om gewoon wat naar buiten te kijken... even een rustmomentje voor mezelf voordat iedereen zich verzamelt in onze woonkeuken en er een chaotische drukte heerst.

Maar met de leeslamp bij de stoel kun je, ook wanneer het donker is, nog lekker voor de haard kruipen met een boek of tijdschrift. Verder zitten we vaak in de loveseat met onze telefoon, tablet of laptop (zoals nu). Lekker met de voetjes op de warme vacht voor de haard... 

Kneuterig misschien, maar dan wil je als het even kan toch echt niet meer de deur uit? Al ben ik een echt zomermens, ik zie in alle jaargetijden iets moois. En ik merk dat ik die jaargetijden ieder jaar meer en meer ga waarderen. 


Op mijn wensenlijst staat nog een haardvuurtje op tafelhoogte in de woonkeuken. Hoe heerlijk moet dat zijn om, wanneer het buiten donker en guur is, bij het haardvuur te dineren? En als we dan toch bezig zijn... Een houthaard in de tuin lijkt me ook wel wat.. Eentje die we in de zomer dan ook meteen als barbecue kunnen gebruiken.

Ach, we moeten wat te wensen overhouden toch? Voor nu geniet ik met volle teugen van onze haard in de woonkamer.

Ik wens je nog een knusse dag toe.

Hartelijke groetjes,
Judith

6 opmerkingen:

lia zei

Ik ben ook echt een seizoensmens. Misschien word je dat naarmate je ouder word hihi.... Maar heerlijk genieten in huis is helemaal niet vreemd. Ik doe er ook graag aan mee. Zo ben ik nog steeds op zoek naar iets wat ik bij de haard nee kan zetten om even te zitten, maar alles is al snel te groot. Och ik ben hier ook al blij mee.
Buiten zouden wij ook wel wat willen, maar we zijn zo bang dat de buren last krijgen van de rook. We wonen natuurlijk wel in een buurt.
Maar zie dat wel voor me.
Wat kunnen we toch al blij worden van alleen al de gedachte daarover.

Geniet lekker van je mooie huis.
Liefs Lia

Unknown zei

Ik ben een zomermens of eigenlijk meer een warmte mens hou ervan als het zomers heerlijk warm is 25 plus en dan heerlijk warme avonden ..ik hou van de herfst met zijn kleuren en de sfeer van lekker binnen en de kaarsen aan en voor het eerst een haard en je weet weer wie daar model voor heeft gestaan .. Heerlijk de sfeer die het geeft en dan de warmte kan er ook zo van genieten ..
Fijne herfst Judith in jullie prachtige huis ...op naar de winter met hoop ik een witte kerst!!
Een lieve groet Marion

Brenda zei

Ik vind een vuurtje ook altijf mooi om in te kijken. Wij hebben buiten wel een houtkachel.
Helaas hebben we een huurhuis waar we geen haard in kunnen maken dus geniet ik extra van die mooie haard foto's van je.
Groetjes Brenda

It's me zei

Gezellig!....ik heb de kachel nog niet aangehad hoor.....nog niet nodig....maar heel sfeervol je open haard...trouwens je hele huis mag er zijn zo mooi allemaal.liefs Ria x

Le Style zei

Zo herkenbaar! ook ik ben een zomer type. De herfst kan ook ik de laatste jaren wat meer waarderen. Door de mooie warme kleuren, het knusse van de warmte binnen zoeken, de kaarsjes weer aan en lekker cocoonen. Wat hebben jullie toch een super mooi huis, zo sfeervol!

Geniet!
Yet

Richelle zei

Ziet er erg mooi uit. Ben nu thuis de woonkamer aan het veranderen in dezelfde style ongeveer. Ik heb ook een leuke houten salontafel gekocht waar ik echt verliefd op ben.