maandag 5 september 2016

Keuken, deel 1

Ook voor ons is de zomervakantie van 2016 weer voorbij. Twee weken geleden ging Bas aan het werk, vorige week waren Dani en Noa aan de beurt en vanmorgen moest mocht Ninno weer naar school.

Wat mij betreft altijd een dubbel gevoel: Ik mis iedereen om me heen en moet wennen aan de stilte en rust. Maar ik kan wel weer gewoon mijn eigen ding doen. Zo is bloggen best een tijdrovende klus en dat kun je niet eventjes tussendoor doen zoals Instagram. Dus wat doe je dan meteen de eerste dag na de vakantie? Juist ja, een nieuwe blogpost maken en bijlezen bij collegabloggers!

Na een binnenkijker van onze bijkeuken, vond ik het wel tijd worden voor de woonkeuken. Uiteraard is deze zo nu en dan al voorbij gekomen op Instagram, maar hier kan ik toch meer laten zien...
 

 Onze huidige keuken is anders dan die in ons vorige huis. Niet alleen qua indeling, maar ook qua uitstraling. Toch zul je ook herkenning terugvinden in enkele decoratiestukken.

Misschien heb ik menig volger verrast met onze keukenkeuze, omdat deze in vergelijking met andere ruimtes in ons huis vrij strak te noemen is.

Voor mij stond al lang vast dat onze keuken strakker zou worden, simpelweg omdat er verschillende praktische dingen waren die we er persé in wilden hebben die naar mijn mening beter in een wat strak landelijke keuken passen.

 
 Omdat het belangrijk was om rekening te houden met mijn krakmikkige gestel, wilde ik geen losstaand fornuis meer, maar ovens op werkhoogte. En na 21 jaar dagelijks een gasfornuis schoonmaken, hoef ik tegenwoordig na het koken alleen nog maar met een vaatdoek over mijn inductieplaat heen te gaan. Bij ons vorige huis was het al een wens van mij om een vaatwasser op hoogte te hebben, maar toen is het er niet van gekomen: Nu ik 'm dan eindelijk heb, zou ik nooit, maar dan ook nooit meer anders willen!


Als kers op de taart, hebben we een kraan waar kokend water uit komt: Niet alleen ideaal voor de theeleuten in huis, maar ook tijdens het koken is het ontzettend handig!
 

Om de keuken een warme uitstraling te geven, hebben we gekozen voor eiken fronten in plaats van gelakte fronten. Helaas hoorden we te vaak van mensen met massief eiken fronten dat deze naar verloop van tijd krom trokken en soms zo erg dat de deurtjes van inbouwapparatuur zelfs ook krom werden getrokken door het hout, waardoor deze niet meer goed sluitten. Hieraan durfden en wilden wij onze vingers niet branden.

Gelukkig kwam onze keukenman met een mooi alternatief: fineer van oude eik. Eerlijk gezegd schrokken we wel van de m2-prijs van dit materiaal, maar omdat de verwerking ervan weer minder tijdrovend was dan bij massieve eik, scheelde het aan de eindstreep niet heel veel, waardoor we de keuze snel gemaakt hadden.


Onze keuken bestaat uit een hoge kastenwand met plaats voor alle apparatuur. Verder is er naast het kookeiland een stuk traditioneel aanrecht geplaatst.

Ik heb erover getwijfeld; Of de indeling die de keuken nu heeft, of alleen een (groter) eiland met kook en spoelfunctie. Tijdens het ontwerpen van ons huis, heb ik het zo getekend dat beide opties mogelijk waren. En omdat je op een eiland wat minder leuk hoekjes kunt stylen, is er dat aanrecht toch gekomen... Ik houd nou eenmaal van stylen!


Aan het kookeiland staan enkele barkrukken, waar je gezellig op kunt aanschuiven.  Maar in de zomervakantie heeft Bas een stoere eettafel gemaakt, waardoor er nog meer mensen gezellig aan kunnen schuiven in onze keuken!

Hierover in één van de volgende keuken blogposten meer...

Liefs,
Judith